17 mei 2007

Morellino di Scansano

Morellino di Scansano D.O.C. is samen met de Brunello di Montalcino de enige wijn die volledig van Sangiovese druiven gemaakt mag worden, voor slechts 15% mag gebruik worden gemaakt van andere soorten druiven. De wijn wordt geproduceerd in de heuvels van de provincie Grosseto, in de gemeenten van Scansano, Manciano, Magliano in Toscana, Campagnatico, Semproniano en Roccalbegna.

De Morellino di Scansano van Celestina Fè wordt geproduceerd op de podere Pian dei Pini in Montiano.
Celestina Fè wordt volledig van Sangiovese gemaakt.
De wijn heeft een robijn rode kleur en wordt gekenmerkt door de geur van amarenen. Met zijn 13° is de wijn heel geschikt om bij rood vlees te drinken, maar doet het ook goed bij pasta. De wijn wordt jong gedronken (8 maanden) en komt het beste tot zijn recht bij 18°C.

Tijdens mijn verblijf op Pian dei Pini heb ik door de wijngaard gelopen waar deze wijn wordt verbouwd en ik heb ook de wijn kelder mogen bekijken. Dus dat maakt het voor mij een bijzondere wijn.

3 opmerkingen:

Mariëlla zei

En hoe smaakte de wijn, Liesbeth? Heb je flessen ingeladen en mee naar huis genomen?

Liesbeth zei

We hebben maar 2 flesjes als souvenier meegenomen. Wij zijn van die mensen die tafelwijn uit karton drinken en dat nog lekker vinden ook!

Anoniem zei

ik heb deze wijn in Italie gedronken. Heerlijk. Weet jij waar je hem in Nederland kunt krijgen?